söndag 11 december 2011

Bosnisk suyuk














Min sambo är obligat vegetarian, så det är nästan jämt som vi äter vegetariskt hemma.  Men jag och barnen äter kött när det bjuds, eller så köper vi hem "riktig" korv när hon kommer hem senare, eller är bortrest.

Lägg suyuk på minnet. Jag hittade den här läckerbiten i veckan. Kossan i den här korven dog för ett riktigt gott syfte, för det här måste vara en av de godaste korvar jag ätit. Den är ganska precis som Gustavskorven i konsistens, fast med lite mer krydda, inte stark. Just den här är en variant med paprika.

Innan jag hittade den här har jag bara provat den turkiska varianten som är kryddad med kummin. Den funkar också rätt bra, men blir rätt tjatig i längden.

Suyuk, eller suguk (våga fråga efter den över en disk!) kan den också heta på förpackningarna. Antar att namnet är en kompromiss varifrån den kommer, Bosnien eller Turkiet, vad vet jag. I Falun hittade jag den på den eminenta lilla butiken Saffran på Åsgatan. Mattips: Vi stekte upp den och blandade ned den som kryddning i en helt vanlig risotto.

Det här med namn på saker kan vara lustigt, och vem bestämmer hur saker och ting ska stavas. Jag var i Oman i fjol och hälsade på brorsan.  Där finns alla vägskyltar med både arabisk skrift och med latinska, västerländska bokstäver. Bra service, men nedskrivningen av tex.ortnamn verkar ju baseras på hur det  arabiska uttalet tolkas till västerländsk skrift, och det verkar ett antal pers ha gjort var för sig. Alltså kunde tex. ortnamnet Bowshar finnas med ett otal stavningar till - boshar, bochar, baushar, bawsar ... - olika på kartor, olika vägskyltar och böcker. Det tog en stund innan jag fattade att det var samma ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar