fredag 18 mars 2011

Frukostbröd jästa över natten

Nix, jag tänker inte starta ytterligare en brödblogg i mängden. Men jag känner mig tvungen att dela med mig av detta recept för omvärlden.

Hoppas jag inte bryter mot några upphovsrättsregler, men grunden är ett recept på Pain Écossais från Jan Heeds senaste bok. Jag har visserligen modifierat det med att göra bullarna större och jästiden mycket längre.

Det är sötat, men jag tycker att det är OK ändå. Brödet funkar sååå bra en ostressig lördagsmorgon.


Såhär är receptet:

20g jäst
250 g vatten
250 g mjölk
790 g vetemjöl
20 g salt
35 g socker
75 g smör.

Kör ihop allt utom saltet i en matberedare eller med degkrokar. Blanda runt i 15 min, tillsätt saltet och blanda 5 minuter till. OBS! Det är helt avgörande för resultatet att degen knådas såhär länge.
Låt sedan degen jäsa 40 min i rumstemperatur. Dela upp degen i 80 gramsbitar, det blir 17 stycken. Forma dem runda med kupad hand, och fördela på två plåtar.
Nu ska dom jäsa i kylen. Strö lite mjöl över bullarna. Trä sedan plastpåsar, matkassar, över plåtarna och ställ dem i kylen. Jag brukar göra det här vid 21-snåret, och sen får dom jäsa till 7-8 tiden på morgonen.
Ta ut dom ur kylen på morgonen och låt dom acklimatiseras en halvtimma medans ugnen blir varm. Det här är också avgörande för att de ska bli luftiga. Under tiden ska bullarna penslas med mjölk och pudras med ännu mer mjöl.
Skjutsa in dom i ugnen på förvärmd plåt, 250 grader. Häll en halv deciliter i botten på ugnen så det blir ånga, och grädda i ~13 minuter.

Och för att google ska hitta detta. Jäsa över natten bästa brödet hittills.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar