måndag 14 mars 2011

Vandade gabondörrar

Äntligen en dörr färdigmålad. Nu är det bra sju stycken kvar.

Det borde finnas en särskild plats på ett riktigt hett ställe för folk som limmar på vävtapet på gamla, antagligen fina, gabondörrar från 50-talet. Vävlimmet sitter som berg. Först på med bandslip, korn 60, sedan byte till finare och sist slipkloss. Ändå syns vävtapetsstrukturen svagt.

Det går ju att köpa nya dörrar, men det kostar en del. Billigaste på Byggmax, dörr + karm = 800 spänn. Fast å andra sidan, vad kostar all den tid jag lagt ned på att slipa, spackla, slipa igen, spackla, slipa, grundmåla 3 ggr, och sen måla klart ....

När jag väl skulle börja måla så visade det sig att den bruna teakfärgen är kraftig och slår igenom. I alla fall om man snålar som jag gjorde först och använde Byggmax snickerigrund. Funkade sådär. Bytte till Nordsjö på andra sidan. Tre lager senare kunde jag toppa med vit lackfärg.

Nästa dörr ska jag helt klart grunda med shellack eller lacknaftebaserad grundfärg.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar