tisdag 1 november 2011

Kvastträning

Nej, det har inget med häxor att göra. Det var en helt fenomenal stretchingmetod/träningsmetod jag fick lära mig på Bosön. Obs! Jag har absolut inget att göra med att vara träningsledare eller vara inne i någon slags elitmotionärshysteri. Jag var där med mitt förra jobb då vi hade en friskvårdsdag. Bra ställe, kul aktiviteter för företag, men bäst var kvast-stretchingen.

Och jag vill ju inte med här inlägget sno deras koncept. Men efter att ha googlat på det så märker jag att ingen skriver något om kvastträning därute. Åren har gått och jag har av och till glömt bort metoden.

Så varför göra det här? Jo, om man fuskar med att stretcha musklerna på framsidan av vaden och som därmed blir för korta. Att stretcha vadmuskeln är enkelt, och det tror jag de flesta inte fuskar så värst ofta med. Men när man glömmer framsidan av vaden så gör det att  musklerna i benet dras nedåt och skapar problem med knän och höfter. Antagligen även ryggen.

Jag har haft problem med både ont i knän och återkommande benhinneinflammationer när jag tränade till Vasaloppet, men det försvann när jag började med den här stretchingen. Kan bero på annat också såklart. Vad vet jag. Det här är bara min teori.

OK, hur gör man? 

  1. Börja med att ta fram ett bra skaft, tex. ett kvastskaft, sopskyffelskaft, innebandyklubba mm. 
  2. Utgångspositionen är att stå rakt upp med bra hållning och båda fötterna rakt fram med en axelbredd mellan. 
  3. Nu kommer det svåra - böj på benen utan att börja svanka med ryggen. Ryggen ska alltså ha 90 graders vinkel mot golvet. Har man inte gjort det här på ett tag eller är allmänt stel så kommer man inte långt. 
  4. Upprepa det här tills du känner dig less, alltså några minuter eller så.
På Bosön sa dom att med träning kan man i princip komma ned till hukande ställning. Jag har inte kommit speciellt långt, kanske 20 cm. Man ska nog vara tonåring om man ska klara det...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar