söndag 19 februari 2012

Runn Motor Weeks














Jag tog en ganska trevlig runda på Runn. Försökte att åka samtliga slingor inklusive sidospår mot Vika och Torsång. Det tog sin tid och åkningen var finfin, men jag hoppade över röda spåret runt öarna utanför Främby.

Men det som gör besök på Runn till bara en ganska bra utflykt är alla dessa j ä v l a motorer överallt. Fastän jag var ute först kl två så var det ändå rätt bullrigt. Hittills har jag mest hängt på Liljan i vinter, men till och med där hörs knattret från Runn.

Kolla på bilden ovan. Vafaaan, man har ju fått ben för att ta sig fram på egen hand. På Ösjön var det i princip inte en kvadratmeter som var fri från skoter-, fyhjulings-, bil-, cross-spår.En raggar-240 åkte i hundra knyck skytteltrafik fram och tillbaka mellan Ornässtugan och nån ö utanför.  Det här måste vara ett extremt tydligt exempel på att soppan fortfarande är på tok för billig. OK, det är inte skitkul att få lägga upp nästan en tusing idag för att få full tank. Men ett bra sätt att få ned bensinkostnaderna är ju:

  1. Lämna bilen hemma när det går
  2. Inte idiotköra i naturen och på köpet reta upp tusentals andra som tar sig fram på ett ljudlöst sätt.  
Kass bild från i somras, men med kikare gick det att se huvudet på en härdad fiskgjuse i sitt bo (till vänster i bilden). En V8 har parkat rätt nära boet ... 

Annars undviker jag Runnveckorna. Och vilket geni (kommunen?) startade Runn Summer Week där det är en tävling för V8-or. Ska den här kommunen mena allvar med sina glassiga annonser med vit snö, blanka isar och skridskoåkare så är det dags att ta itu med buskörande på allmän plats. Om inte får man väl längta till 25 spänn litern ...


2 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. Det som är lite märkligt är ju att det princip är vilda västern som gäller på sjön - lagmässigt. Det finns ju hastighetsbegränsning för skoter (70), men inte för bil (på is). Sen undrar jag om det finns promillegränser för att framföra raggar-240-or på sjöis?

    SvaraRadera
  2. Ingen gräns, är det sant?? Nu blir jag frestad att kolla om jag pressa volvon till max på Runn.

    SvaraRadera